Felix van den Hombergh

Dirigent Felix van den Hombergh (1966) groeide op met musiceren: viool, piano en zingen in het koor van de kathedraal van Haarlem. Op het conservatorium studeerde hij fagot bij Johan Steinmann in Den Haag en koordirectie bij Barend Schuurman in Rotterdam.
Momenteel heeft hij vier vaste koren onder zijn hoede:
Amsterdamse Cantorij, Doulce Memoire, Coro Encanto en Koor Fenix. Elke winter daarbij nog een aantal maanden een telkens wisselend project onder de vlag “Projectkoor 023”.

Met Doulce Memoire en Coro Encanto is hij regelmatig op tournée door Europa, en in 2010 maakte hij nog een succesvolle concertreis in Georgië met het projectkoor 023 van dat jaar.
Andere gezelschappen waar hij soms als dirigent bij betrokken was, waren het zangers-collectief “Barbers and Bishops”, Vocaal Ensemble TIEN, Couleur Vocale, het Haarlems Bach Ensemble, Utrechts kamerkoor COQU, het Haags Kamerkoor, het Voorburgs Vocaal Ensemble en het Kathedrale Koor St. Bavo.
Als zanger neemt hij deel aan QYtet, dat zich vooral richt op oude muziek en traditionele polyfonie. Het repertoire van Felix van den Hombergh strekt zich uit van de vroege renaissance tot hedendaagse composities en van de grote bekende werken, zoals de passies van Bach, de Mariavespers van Monteverdi en het Requiem van Mozart, tot de minder gangbare. Hij heeft daarbij een grote interesse voor repertoire uit streken zoals Georgië, Armenië en Litouwen.
Naast zijn werk als dirigent heeft Felix ook composities geschreven voor zijn koren met en zonder instrumentale begeleiding. Then Shall You Truly Dance, gecomponeerd voor het jubileum van de Amsterdamse Cantorij, ging in 2009 met blazers van het Koninklijk Concertgebouworkest in première, Algoritmos in een programma van Coro Encanto met Spaanstalige composities van niet-Spaanse componisten en de Sinfonia Corale (Neþuns) tenslotte in een programma van Doulce Memoire met o.a. de Mis van Igor Stravinsky.
Deze werken kwamen in 2016 samen in een uitvoering waarmee hij dat jaar zijn vijftigste verjaardag heeft gevierd, ter wille van met de Psalmensymfonie van Strawinsky, net als de voor deze gelegenheid geschreven compositie “50-ST” (Vijftigst). Daarnaast verschijnen er regelmatig arrangementen en transcripties van zijn hand.